Sunday, January 24, 2010

PENGUMUMAN...PENGUMUMAN

Warga FACT yang dikasihi, disini terdapat satu peringatan penting khas untuk anda. Ia adalah berhubung penggunaan PA system di pejabat Kolej Puncak Perdana. CASA mendapat banyak aduan dari pensyarah dan pelajar berhubung gangguan pengumuman menggunakan alat tersebut.

Justeru itu, pelajar dinasihatkan menggunakan peralatan tersebut sebaik mungkin kerana ia sebenarnya mengganggu ketenteraman penduduk dan pelajar di Puncak Perdana. Malam tadi, seorang wakil persatuan 'Hadhari' di sini membuat pengumuman ketika jemaah di surau bersebelahan pejabat kolej sedang menunaikan solat Isyak.

Hendak dikatakan pelajar itu tidak mendengar suara imam membaca ayat suci Al-Quran semasa menunaikan solat adalah mengarut. Sesiapa pun tahu jemaah sedang menunaikan solat. Bukankah ianya mengganggu 'kekhusyukan' jemaah menunaikan solat? Walhal pengumuman itu adalah untuk perkara yang kurang penting dan andai penting sekalipun, tidak bolehkah mereka tunggu sehingga jemaah selesai menunaikan solat?

Ada hadis yang mengatakan terdapat 10 perkara melambatkan seseoran itu masuk ke syurga dan salah satu daripadanya adalah mengganggu hak jiran. Jadi, fikir-fikirkanlah sendiri. Ada sesetengah pihak pengurusan ini apabila ditegur, mereka melenting. Tidak mahu mendengar nasihat pelajar malah memandang rendah terhadap pelajar. Sepatutnya, kita sebagai warga UiTM berfikiran terbuka menerima pandangan orang untuk menjadi yang terbaik.

No comments:

Post a Comment