Saturday, February 6, 2010

Pemimpin @ Dipimpin

Berlalu sudah proses pilihanraya Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP) Sesi 2010. Ini bermakna, tugasan kami sebagai Majlis Tertinggi CASA akan berakhir dimana CASA akan kembali semula dibawah kuasa Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) yang baru. Orang baru, gaya baru, perubahan baru. Untuk berada dibawah MPP, CASA seperti 'lembu dicucuk hidung'. Sukar membuat sebarang aktiviti apabila tidak mendapat sokongan MPP. Contohnya peristiwa yang berlaku semester lalu. Adakalanya, menjadi pemimpin seperti boneka yang diperlukan sebagai syarat sesebuah kesatuan itu. Bukan menyindir sesiapa tetapi hanya mahu mengingatkan supaya pentadbiran lebih telus dan mesra perlu diutamakan sebagai pemimpin atau ketua.

Kenali pelajar-pelajar, kenali dulu staf di fakulti dan kolej, kenali dahulu kehendak dan keperluan pelajar dan cuba bantu pelajar yang mempunyai masalah. Apalah salahnya jika pemimpin menyapa dan menegur orang yang dipimpin. Tidaklah timbul pelbagai reaksi negatif mengenai pemimpin itu. Pemimpin juga perlu berani bersuara memperjuangkan hak pelajar. Jangan hanya mahu dipimpin. Jangan sesekali keluarkan alasan takut, sibuk dan sebagainya kerana tidak mahu membantu pelajar yang kesusahan. Andai pemimpin tidak memperjuangkan hak pelajar, siapa lagi yang ingin membantu? pensyarah? Sepatutnya pemimpin yang perlu berusaha lebih bagi mencapai sesuatu kejayaan dalam pentadbirannya. Janganlah jadi kera sumbang. Anda punya suara yang kuat. Jangan nanti pelajar yang tiada sebarang jawatan membawa masalah pelajar lain ke pihak atasan. Masa itu, jangan salahkan sesiapa. Salah diri sendiri apabila anda sendiri tidak mahu berusaha membantu pelajar.

Masalah birokrasi perlu anda suarakan. Lihat kepada keputusan peperiksaan lalu. Lebih 10 orang pelajar FACT yang gagal menamatkan pengajian kerana masalah sistem dan birokrasi. Mereka bagaikan bola yang disepak ke sana ke mari untuk menyelesaikan masalah mereka. Siapa lagi mahu membantu mereka? Tepuk dada, tanya selera. Bukan terbatuk kerana sesak dengan masalah pelajar. Apa-apa pun selamat maju jaya kepada MPP dan SMF baru. CASA mengucapakan tahniah berharap anda menjalankan tanggungjawab sebaik mungkin.

No comments:

Post a Comment